PROJEKTAS „REGIONINIO SPECIALIOJO UGDYMO CENTRO PLĖTRA VILNIAUS ŠILO UGDYMO CENTRE“
PROJEKTAS „REGIONINIO SPECIALIOJO UGDYMO CENTRO PLĖTRA VILNIAUS ŠILO UGDYMO CENTRE“ NR. 10-058-P-0005
Projekto tikslas – Vilniaus Šilo ugdymo centre išplėsti regioninį specialiojo ugdymo centrą (toliau –VŠUC) įvairiapusių raidos ir kitų sutrikimų turintiems mokiniams, siekiant didinti kokybiškų švietimo paslaugų prieinamumą asmenims, patiriantiems atskirtį dėl negalios.
Projektas įgyvendinamas pagal 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonę Nr. 12-003-03-02-01 „Įgyvendinti įtraukųjį švietimą“.
Projektas yra finansuojamas iš ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšų. Jam skirta 849 997,57 Eur suma.
Projekto įgyvendinimo trukmė 08/2024 – 07/2027.
Kontaktai platesnei informacijai apie projektą: direktorė Asta Stulgaitienė, el. paštas direktorius@silospecialioji.vilnius.lm.lt, tel. +370 5 277 7958.
Įgyvendinant šiuolaikinio pasaulio švietimo politikos tendencijas, svarbiu Lietuvos švietimo sistemos prioritetu išskirtas įtraukiojo švietimo principų įgyvendinimas. Priimti LR Švietimo įstatymo pakeitimai numato, kad bendrojo ugdymo mokyklos turės priimti mokytis visus mokinius neišskiriant jų dėl turimų specialiųjų ugdymosi poreikių (toliau – SUP). Švietimas priima iššūkį ir vadovaudamasis JT darnaus vystymosi darbotvarkės 2030 tikslu „užtikrinti įtraukų ir lygiateisį (lygiavertį) kokybišką švietimą kiekvienam ir skatinti visą gyvenimą trunkantį mokymąsi“ atlieka svarbų vaidmenį kuriant valstybės gerovę, užtikrinant socialinį mobilumą, skatinant asmenybės augimą, visuomenės brandą, įskaitant ir inovacijas, ir darbo vietų kūrimą (Valstybės pažangos strategija „Lietuva 2030“). Nors šiuo metu dauguma mokinių, turinčių SUP (2023 m. – 90,0 proc.), jau mokosi šalies mokyklų bendrosios paskirties klasėse, tačiau yra didelis poreikis stiprinti mokyklas ir jų komandas dirbti su mokiniais, turinčiais SUP. Švietimo sistema dar neužtikrina tinkamo, individualiems poreikiams pritaikyto mokymo. Nors bendra mokyklą metančių mokinių dalis yra nedidelė (mokyklos nebaigiančių mokinių dalis 2018 m. Lietuvoje siekė 4,8 proc. ir kiek daugiau nei dvigubai viršijo siektiną ES 2020 m. tikslą – 10 proc.) 58, mokyklos nebaigusių neįgaliųjų dalis daug didesnė už ES vidurkį (atitinkamai – 36 ir 24 proc.). Lietuvoje pastaruoju metu stebima aktyvi įtraukiojo ugdymo plėtra, tačiau nepaisant nuoseklios ir kryptingos švietimo visiems politikos, įtraukiojo ugdymo įgyvendinimas kelia iššūkių ir yra sunkiai prieinamas vaikams, turintiems negalią, ir kitoms pažeidžiamoms vaikų grupėms. Turint didelę patirtį dirbant su specialiųjų ugdymosi poreikių mokiniais, vienas iš Centro strateginių tikslų – plėtoti teikiamas paslaugas, didinant dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų turinčių didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių asmenų, ugdymo efektyvumą, teikiant metodinę, konsultacinę ir švietimo pagalbą pedagogams, švietimo pagalbos specialistams, tėvams, šviečiant specialiųjų, bendrojo ugdymo mokyklų, ikimokyklinių ugdymo įstaigų pedagogus, dalinantis gerąja patirtimi, plėtojant ir skatinant ugdymo novatoriškumą, rengiant ir organizuojant susitikimus, konsultacijas Centre ir išvažiuojamąsias. Projektu būtų prisidedama prie 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1016, 4 problemos – Nepakankamai išplėtota švietimo pagalba mokyklose sprendimo. Vilniaus Šilo ugdymo centrui konsultuojant tikslines grupes, bus prisidedama prie spręstinų problemų priežasčių – mokyklos gaus koordinuotą metodinę pagalbą įtraukiam ugdymui organizuoti, negalią turintys mokiniai turės geresnes sąlygas ugdytis kartu su bendraamžiais, kils dirbančių mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų kompetencija įgyvendinti įtraukųjį ugdymą, gerės šiuolaikiška infrastruktūra švietimo pagalbai teikti. „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2022. Įtraukusis ugdymas“ ataskaitoje (2022) teigiama, kad 2021 m. ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo mokinių, turinčių negalią, ugdomų įtraukiuoju būdu bendrosios paskirties švietimo įstaigose, dalis sudarė 50,6 proc. visų negalią turinčių mokinių. Bendrosiose klasėse 2021 m. buvo ugdoma 49,8 proc. visų priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo neįgalių mokinių (2018 m. – 46,8 proc.). Kai kuriems mokiniams, turintiems didelių ir labai didelių SUP, dėl mokyklų aplinkų netinkamo pritaikymo mokiniams su negalia ugdyti, sudėtinga patenkinti ugdymosi poreikius bendrosiose klasėse. Centras, įgyvendindamas projektą, teiks konsultacinę pagalbą mokytojams, švietimo pagalbos specialistams ir kitiems pedagoginiams darbuotojams dėl aplinkos pritaikymo ir ugdymo būdų bei metodų pritaikymo specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo kokybei užtikrinti. Sukūrus naują Centro infrastruktūrą ir aprūpinus reikalingomis priemonėmis, įranga, Centras teiks reikiamą pagalbą Vilniaus miesto, Vilniaus ir Šalčininkų rajonų regione užtikrinant Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2021 m. spalio 14 d. patvirtinto „Pasirengimo įgyvendinti švietimo įstatymo Nr. i-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu nuostatas 2021–2024 metų“ veiksmų plano 1.4. priemonės „Užtikrinti stacionarios ir mobilios konsultacinės, metodinės pagalbos teikimą bendrosioms ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo mokykloms, kai jos susiduria su sudėtingais vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių įtraukties atvejais“ įgyvendinimą. Įtraukties švietime gairėse, parengtose Švietimo ir mokslo ministerijos (2022) teigiama, kad didelė dalis mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų įgijo išsilavinimą, kuomet įtrauktis švietime nebuvo laikoma prioritetine sritimi. Šiandien mokinių poreikių įvairovė yra labai didelė, tai reiškia, kad yra sudėtinga būti visiškai pasiruošusiems atliepti visus mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, o „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2022. Įtraukusis ugdymas“ ataskaitoje (2022) pastebima, kad analizuojant duomenis, kiek mokyklų neturi visos švietimo pagalbos specialistų komandos (trūksta psichologo, specialiojo pedagogo, socialinio pedagogo ar logopedo), matyti dar sudėtingesnė situacija. 2021 m. bent vieno iš šių specialistų trūko 65 proc. šalies mokyklų, turinčių pradinių klasių (53 proc. mokyklų miesto vietovėse ir 81 proc. – kaimo vietovėse). Kuo daugiau mokinių turi didelius SUP, tuo daugiau pastangų mokykla turi skirti švietimo pagalbai organizuoti, siekdama užtikrinti kokybišką mokinių ugdymą. Viena iš labai svarbių sąlygų įtraukiajam ugdymui užtikrinti yra švietimo pagalbos specialistų (psichologų, specialiųjų pedagogų, logopedų, socialinių pedagogų) paslaugų teikimas mokyklose. Vilniaus Šilo ugdymo centro specialistai teiks pagalbą specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams tiek Centre, tiek mobiliųjų konsultacijų metu, taip pat plėtos kvalifikuotos pagalbos teikimą kitoms ugdymo įstaigoms, efektyvinant jų ugdymo procesą bei mokytojų darbo kokybę. Regioninis specialiojo ugdymo centras, konsultuos priskirto regiono bendrojo ugdymo mokyklų mokytojus, švietimo pagalbos specialistus ir tėvus (globėjus, rūpintojus) dėl ugdymo turinio pritaikymo, švietimo pagalbos teikimo, mokymo(si) metodų ir (ar) mokymo(si) priemonių ir specialiųjų techninės pagalbos priemonių pasirinkimo ir naudojimo mokiniams ugdyti, ugdymo aplinkos pritaikymo: fizinės, informacinės mokymo(si) aplinkos kūrimo taikant universalaus dizaino principus. Teikiamo projekto metu Vilniaus Šilo ugdymo centre numatyta vystyti regioninį specialiojo ugdymo centrą (toliau – VŠUC) įvairiapusių raidos ir kitų sutrikimų turintiems mokiniams, siekiant didinti kokybiškų švietimo paslaugų prieinamumą asmenims, patiriantiems atskirtį dėl negalios. VŠUC bus toliau vystomas pagrindinės mokyklos, intelekto sutrikimą turintiems mokiniams pagrindu, kuri kartu su VŠUC funkcijomis toliau vykdys vaikų, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą. VŠUC veiklą reglamentuoja Regioninių specialiojo ugdymo centrų kūrimo ir jų veiklos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. V-1597 (toliau – VŠUC veiklos aprašas). Vilniaus Šilo ugdymo centras teiks konsultacijas priskirto regiono, t. y. Vilniaus miesto (122 812 mokinių), Vilniaus rajono (16 457 mokinių) ir Šalčininkų rajono (5 067 mokinių) savivaldybių mokykloms, mokiniams, turintiems įvairiapusių raidos sutrikimų, intelekto sutrikimą, mokymosi sunkumų, judesio ir padėties sutrikimų, asmenims, dirbantiems su jais (mokytojams bei pagalbos mokiniui specialistams), bei jų tėvams (globėjams, rūpintojams). Priskirtas regionas apima iš viso 144 336 mokinių. Mokinių skaičius, tenkantis vienam VŠUC, nustatomas skaičiuojant visų paskirčių, tipų ir pavaldumų mokyklų ir/ar jų skyrių, padalinių filialų, veikiančių regioninio specialiojo ugdymo centrui priskirtos savivaldybės teritorijoje, mokinių, besimokančių pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio, socialinių įgūdžių ir vidurinio ugdymo programas, skaičių. Problemos sprendimo būdas. Modernizuoti regioninius specialiojo ugdymo centrus, pritaikant juos teikti stacionarią ir mobilią metodinę, konsultacinę pagalbą. Numatoma plėsti Šilo ugdymo centrą, pritaikant jį teikti stacionarią metodinę, konsultacinę pagalbą sostinės regione. Taip pat įsigyti reikalingos įrangos, įrenginių, baldų, skirtų teikti metodinę, konsultacinę pagalbą. VŠUC yra būtini žmogiškieji ištekliai švietimo pagalbai mokykloje teikti ir konsultuoti priskirto regiono mokyklas. Konsultavimo funkcijoms atlikti VŠUC bus suformuotos 7 mobilios konsultavimo komandos (1 komandoje - 4 pareigybės), kurias sudarys aukštos kvalifikacijos, turintys praktinės patirties psichologas, specialieji pedagogai, socialinis pedagogas, logopedai, ergoterapeutas, pagal poreikį kiti reikiami specialistai. Nesprendžiant nustatytos problemos didės mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, atskirtis, didės diskriminacijos grėsmė. Mokytojai, klasėje susidūrę su atvejais, kai klasėje mokosi mokinys, turintis specialiųjų ugdymosi poreikių, negaudami pakankamai pagalbos jausis negebantys valdyti klasėje vykstančių procesų, atsiranda rizika, jog mokytojai paliks savo darbo vietas. Tuo pačiu neužtikrinamas visų mokinių vienodų galimybių mokytis prieinamumas. Neužtikrinta saugi aplinka kiekvienam asmeniui. Apibendrinant galima teigti, kad projektu bus sprendžiamos visos aukščiau išvardintos problemos Vilniaus regione.